14. fejezet: A hatvanas évek: az avantgárd és a free jazz

 

(…) Már a hard-bop időszakában is, de az ötvenes évek végén és a hatvanas évek elején – különösen Ornette Colamen felvételein - sokkal erőteljesebben érezhető az elfordulás a komplex, az immár nemzetközileg is elfogadott, a bebop által megteremtett jazztől, ami 15 évvel korábban számított avantgárdnak. Új hangsúlyként jelent meg a jazzben a népzenei hatás, ismét jelentőséget kapott a közösségi érzés, közben szokatlan, disszonáns új akkordok kerültek be a zenébe. Ornette Coleman felelevenítette a negyvenes évek vidéki kocsmáinak tenorszaxofonosaitól hallott dudálásos hangzást (ezt anno Texas stílusnak nevezték), amelyet John Coltrane előzőleg már próbált beépíteni játékába.                      
A változás több vonalon futott. Miközben a hard-bop zenészek aratták a sikereket (az egyik legjobb hard-bop zongorista Horace Silver „The Preacher” című albuma 100 000 példányban fogyott el egy rövid idő alatt) néhány fiatal újdandász teljesen más utat kezdett járni. A konzervatórium egyik zongorista diákja, Cecil Taylor elutasított minden hagyományos eszközt és egy teljesen új, úgynevezett energikus zongora stílust dolgozott ki. Ezt a stílust a legegyszerűbben úgy lehet jellemezni, hogy a zongorista megrohamozza a zongorát és előre megtervezett harmóniák valamint ritmus nélkül rögtönöz. Ez a zene már egyáltalán nem az európai avantgárdra épít, hanem az afrikai tradíciókból táplálkozva egy új zenei koncepciót hoz létre, amelyet a hatvanas években elneveztek „fekete klasszikus muzsikának”. Taylor módszere a megújulást akaró New York-i fekete zenészek szűk körében követőkre talált ugyan, szélesebb körben azonban nem lett népszerű.

Taylorénál sokkal sikeresebbnek bizonyultak John Coltrane újításai. Coltrane megőrizte a modális és a hagyományos harmóniákat, sőt, új akkordokat vezetett be, ugyanakkor elképesztő gyorsasággal változtatta a hangokat, szólói szinte vulkánkitöréshez hasonlítottak. (Ugyanebben az időben, Los Angelesben szinte azonos stílust alakított ki egy kiváló tehetségű, sok hangszeren játszó muzsikus, Eric Doplhy is). Coltrane spirituális érdeklődése – Sun Ra-hoz hasonlóan – ráirányította a figyelmét a gettókban élő feketék életére, a nyomorra, az igazságtalanságokra, a drogokra és az alkoholizmusra. (…)